søndag, oktober 29, 2006

Amsterdam Marathon - og HM

Som nævnt i sidste artikel løb jeg Amsterdam Marathon for to uger siden. Tiden blev 3:15:30, og det er i princippet ok. Men så alligevel ikke...

Løbet gik nemlig ikke godt. Faktisk føltes det rigtigt godt, men løbet afslørede en uheldig tendens jeg også præsterede i Hamburg.

Lad mig illustere det med nogle fakta:

Amsterdam halvmarathon - 1:34:07
Hamburg halvmarathon - 1:32:53

Amsterdam 30 km - 2:14:13
Hamburg 30 - 2:12:55

Fra 30 til 40 km Amsterdam - 51:25
Fra 30 til 40 km Hamburg - 50:20

Slut Amsterdam: 3:15:30
Slut Hamburg: 3:14:08

Problemet er tydeligt. Jeg løber for langsom de sidste 10-12 km - alt for langsomt.
I Amsterdam havde jeg lavet den kæmpe fejl at jeg glemte mit ur, så jeg havde ikke noget til at holde mig i ørerne med, da det blev hårdt. Men alligevel - jeg falder alt for meget sammen når det bliver hårdt.

Jeg kender ikke helt selv svaret. Det enkelte er flere km i træningen og flere lange ture, men jeg tror ikke kun det er det. Måske går jeg ned, fordi jeg tror jeg skal?

Jeg har ikke svaret, men den 29. april næste år har jeg forhåbentligt endnu oplysning til belysning af problemet. Der regner jeg nemlig med at løbe Hamburg igen. Derudover planlægger jeg at løb Viborg City International Marathon den 9. september. Det bliver helt specielt, fordi ruten er sådan at man løber forbi mit barndomshjem halvanden km før mål. Så får min mor mig at se som hun aldrig har set mig før...

Ingen kommentarer: