lørdag, december 30, 2006

Klar, parat - start!

Efter en særdeles doven periode siden Amsterdam Marathon, er jeg henover julen kommet godt i gang med træningen igen.

Der er 4 måneder til Hamburg Marathon, og startnummeret er modtaget.

I forhold til sidste år er både formen og vægten betydeligt bedre på nuværende tidspunkt end sidste år. Så på den baggrund er der begrundet håb om en forbedring af sidste års pr i Hamburg på 3.14.08. Meget afhænger naturligvis af forberedelserne, men da der sidste år var en del komplikationer med en muskelskade og en masse sne, så kan det næppe blive dårligere i år.

Jeg har besluttet mig for nogle præncipper for min træning, som også er tilpasset resten af min livssituation. I januar får jeg ret travlt med at gøre mit speciale færdigt, så der er der nok ikke helt så meget tid til træningen. Derfor bliver kvalitet nøgleordet for træningen indtil der er lidt bedre tid.

Jeg vil løbe kortere ture på de fleste træningsture, men i stedet øge tempoet eller løbe intervalløb. Hvis der er 4 løbedag, forestiller jeg mig noget i retningen af 8 km med 4x1000 m interval, 6-7 km tempo, 7-8 km med nogle bakker + fartleg og måske en tur på 11-12 km i almindeligt tempo (sådan som de fleste ture er i dag). Så kan det være, der skal lidt flere km på i febuar og marts. Jeg håber, at gevinsten kan være, at der kommer lidt mere fart i benene.

Derudover vil jeg lave noget cross-træning. Cross-træning værende træning der ikke retter sig i mod løb, men i mod andre aktiviteter og specielt andre muskelgrupper. Jeg har en fornemmelse af, at det vil give et bedre løberesultat, hvis der også kommer lidt power i overkroppen! Ligeledes mener jeg at have hørt, at ens restitution bliver bedre, hvis træningen ikke bliver for ensartet.

Jeg vil prøve at komme i svømmehallen af og til. Jeg har et par dage hvor jeg møder lidt senere i det næste kvartal, og her er en svømmetur oplagt. Desuden har jeg besluttet at skaffe mig en boskesæk. Så kan jeg tæske løs på den i forlængelse af mine løbeture. Måske kan jeg som sidegevinst komme af med nogle aggressioner på den måde ;-)

Jeg vil løbende holde status over tingenes tilstand og min forms udvikling her på bloggen.

Mvh og med ønsket om et godt nytår.

Ingen kommentarer: